Šiandien, vidutinės kainos

Dyzelinas 1.481 EUR 0.000 Atpigo
Benzinas 95 1.395 EUR 0.000 Atpigo
Benzinas 98 1.494 EUR 0.000 Atpigo
Dujos LPG 0.730 EUR 0.000 Atpigo
Nafta 73.41 USD  

Prognozė

Labai tikėtina, jog artimiausiu metu degalų kainos didės.


Mokesčiai

Iš ko susideda galutinė kaina vartotojui?

  • Žaliavinės naftos kainos
  • Taikomo akcizo
  • Perdirbėjų antkainio
  • Pardavėjų antkainio
  • Pridėtinės vertės mokesčio (PVM)

Seimo sprendimai dėl kuro akcizų: dyzelino brangimas ir galimos pasekmės

Seimas priėmė kuro akcizų paketą, nuo 2025 m. suvienodinsiantį dyzelino ir benzino akcizus. Tai paskatins dyzelino brangimą ir infliacijos augimą, tačiau gali padidinti degalų įsigijimą iš kaimyninių šalių bei kelti nerimą žemdirbiams.

Degalų kainų pokyčiai Lietuvoje: pasekmės ir perspektyvos

Praėjusią savaitę Seimas priėmė „žaliųjų“ kuro akcizų paketą, kuris žada reikšmingus pokyčius degalų rinkoje nuo 2025 metų. Ši iniciatyva siekia skatinti gyventojus rinktis mažiau taršius degalus, tačiau kyla daug diskusijų dėl galimų pasekmių tiek ekonomikai, tiek socialinei erdvei.

Dyzelino akcizo suvienodinimas su benzinu ir CO2 dedamoji

Vienas iš svarbiausių naujojo paketo aspektų – dyzelino akcizo suvienodinimas su benzino. Nuo 2026 metų dyzelino akcizas viršys benzino, o tai reiškia, kad litras dyzelino kasmet brangs 4-6 centais, įvedus CO2 dedamąją kaina padidės dar 3 centais. Lietuvos degalinių sąjungos prognozės rodo, kad dyzelinas gali brangti ir daugiau nei 10 centų (su PVM). Vis dėlto, net ir tokiu atveju, benzinas 2030 metais turėtų kainuoti daugiau.

Šis žingsnis skirtas mažinti dyzelino vartojimą, kuris yra labiau teršiantis nei benzinas. Tačiau praktikoje gali kilti daug iššūkių. Degalinių sąjunga atkreipia dėmesį į galimą degalų įsigijimo iš kaimyninių šalių, tokių kaip Lenkija ar Baltarusija, padidėjimą, kur degalai gali būti pigesni. Tai lemtų ne tik vietos rinkos iškraipymus, bet ir kontrabandos bei nelegalios prekybos padidėjimą.

Infliacijos ir ekonomikos tendencijos

Ekonomikos analitikai pabrėžia, kad Lietuva jau dabar yra tarp šalių, kur degalų išlaidos sudaro didelę infliacijos dalį. Didesnis akcizas gali paskatinti infliacijos augimą, ypač atsižvelgiant į pasaulines ekonomikos tendencijas. Jei naftos kainos kils, tai paveiks ne tik degalų, bet ir prekių bei paslaugų kainas dėl didesnių pervežimo išlaidų.

Nors mokesčių poveikis infliacijai nėra labai didelis, jis vis tiek yra reikšmingas, ypač kai pasaulinės tendencijos rodo, kad žaliavų kainos gali pradėti kilti JAV ir Europos centriniams bankams mažinant bazines palūkanų normas. Prognozuojama, kad 2024 metų antrąjį ketvirtį galime tikėtis kitokių kainų rinkoje, o pasaulio ekonomika pradės kvėpuoti kita nuotaika.

Žemdirbių padėtis

Akcizų įstatymo pataisos taip pat liečia žemdirbius, ypač dėl raudonojo dyzelino, arba buitinio krosnių kuro, akcizo padidėjimo. Lietuvos ūkininkų sąjunga pabrėžia, kad didesnė akcizo kaina didins grūdų ir rapsų produkcijos savikainą, ypač jei gamtinės sąlygos reikalauja intensyvesnio džiovinimo. Tai gali stipriai paveikti ūkininkų pajamas ir jų konkurencingumą rinkoje.

Dėl šios priežasties žemdirbiai su nerimu žvelgia į bet kokį mokesčių didinimą. Šiuo metu, kai ūkiai susiduria su finansiniais sunkumais, bet koks papildomas mokestinis krūvis gali tapti dar didesne našta.

Išvados

Seimo priimtas „žaliųjų“ kuro akcizų paketas kelia daug klausimų ir iššūkių. Nors siekiama skatinti mažiau taršius degalus ir prisidėti prie aplinkos apsaugos, praktikoje tai gali turėti įvairių pasekmių. Dyzelino brangimas, galimas degalų įsigijimo iš kaimyninių šalių didėjimas, infliacijos augimas bei žemdirbių padėtis yra tik keletas iš daugelio aspektų, kuriuos reikės atidžiai stebėti ir vertinti.

Ilgainiui, siekiant tvaraus ekonomikos ir aplinkos balanso, bus svarbu užtikrinti, kad nauji mokesčiai ir reguliavimai ne tik skatintų tvarią energijos vartojimą, bet ir atitiktų visų suinteresuotų šalių poreikius ir galimybes.

Kitos naujienos

Elektromobiliai ir valiutos kursas piešia naujas degalų kainų tendencijas Lietuvoje
Pastaruoju metu Lietuvoje pastebimas degalų kainų mažėjimas, ypač rugpjūčio pabaigoje. Šį pokytį lemia keli veiksniai, tarp jų – Kinijos ekonomikos sulėtėjimas ir augantis elektromobilių naudojimas šalyje.
Kiek mokėsime už degalus 2017-tais metais
Prognozuojama, jog 2017 metais degalų kainos degalinėse šiek tiek pasistiebs į viršų.
Teigiami globalūs reiškiniai ir lokalūs rekordiniai pardavimai
Europos Komisijos duomenimis, šių metų liepą tarp Baltijos šalių - Lietuvos degalų kainos - brangiausios.
Bank of America: naftos kaina artimiausiu metu kris
Naftos Brent ir WTI markių kaina artimiausiu metu gali nukristi iki 30 dolerių už barelį.
Siūloma įvesti degalų kainų valstybinį reguliavimą ir kontrolę
Įpareigojant Valstybinę kainų ir energetikos kontrolės komisiją parengti ir pateikti Vyriausybei valstybės reguliuojamų degalų kainų nustatymo principus.